środa, 29 kwietnia 2020

Stocznia Cesarska w Gdańsku


Początek Stoczni Cesarskiej w Gdańsku sięga roku 1844, kiedy rząd Królestwa Prus wykupił ziemię po obu brzegach Martwej Wisły. Była jedną z pierwszych nowoczesnych stoczni produkujących okręty wojenne. Przed rokiem 1918 była jednym z głównych ośrodków budowy podwodnych okrętów dla niemieckiej floty. Po upadku monarchii w Niemczech i zakończeniu I wojny światowej stocznia została przemianowana na Stocznia Gdańska. Budowano w niej głównie małe statki takie jak holowniki oraz małe parowce towarowe. Po czym otrzymała zamówienie na kilka większych statków. Stocznia w Gdańsku była główną bazą remontową polskiej floty handlowej. Podczas II wojny światowej budowano w niej głównie U-Booty. Po II wojnie światowej została opanowana przez wojska radzieckie. Stocznia częściowo ucierpiała podczas działań wojennych. Po wojnie została przekazana władzom polskim, po czym od lipca 1945 wznowiono w niej prace.
Jakiś czas temu tereny Stoczni Cesarskiej zostały udostępnione dla zwiedzających. Spacerując pomiędzy starymi ceglanymi budynkami możemy przenieść się w inną rzeczywistość. Zaczynając spacer przy ECS najpierw miniemy budynek dyrekcji, salę BHP, kiosk z artykułami prosto z PRL-u. Warto wejść do Kuźni, w której wnętrzu można zobaczyć XIX wieczny młot kuźniczy. Służył do wykuwania prezyzyjnych elementów. Urządzenie działało jeszcze do 2015 roku. Kierując się dalej na wschód dojdziemy do basenów dokowych. Warto zwrócić uwagę na rzeźby wykonane z metalowych części przedstawiających ludzkie postacie wychodzące z wody. Jest to cykl prac Czesława Podleśnego pt. "Rozbitkowie" / "Pakerzy". Ostatnim budynkiem położonym na terenie Stoczni jest Mleczny Piotr, w którym swoją siedzibę znaleźli artyści.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty